Selasa, 18 Mac 2008

AHLI PEKEMBAR PERLU ADA PRINSIP!


Oleh Mujahidden Melayu

Tanggal 8 Mac 2008, berlaku satu sejarah hitam kepada PEKEMBAR atau UMNO dan Barisan Nasional, namun ia adalah satu kemenangan dan kenangan yang amat manis kepada Pakatan pembangkang. Sejak dari tahun 1969, tahun tercetusnya peristiwa berdarah 13 Mei, dan semenjak itulah BN terus menerajui negara dengan tanpa dapat diganggu gugat pembangkang.

Hakikatnya, dalam PRU12 baru-baru ini, BN secara rasminya hilang kuasa di empat buah negeri iaitu Selangor, Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Jadi, termasuk Kelantan yang pada mulanya nampak seperti sudah hampir-hampir dapat ditawan oleh BN, secara keseluruhannya, BN telah kehilangan kuasa di lima buah negeri dan satu WP, hampir-hampir separuh dari negeri di Semenanjung tanahair!
Kemenangan yang berpihak kepada pembangkang ini bukanlah seratus peratus di sebabkan oleh kekuatan pembangkang, tetapi ia sebenarnya berpunca daripada kelemahan parti pemerintah yang dilihat gagal dalam menjelaskan beberapa isu.

Isu-isu yang tidak terjawab, yang mengelilingi benak dan perbincangan rakyat sejak empat tahun kebelakangan ini, ditambah lagi dengan isu-isu hangat seperti pergeseran terbuka antara mantan perdana menteri dan Perdana Menteri menyebabkan rakyat bertambah yakin, bahawa sememangnya pemerintahan BN kali ini ada masalah.

Sekarang ini, perkara yang paling kerap ditanya, adalah apa mesej rakyat kepada BN? Sebenarnya, soalan itu tidak perlu ditanya, kerana BN sendiri tahu kerana apa rakyat memberikan mesej itu.

Kita tidak mahu membincangkan soal atau masalah dalaman parti lain. Apa yang perlu dibincangkan dan ditekankan ialah, ahli-ahli PEKEMBAR mesti ada prinsip terutama dalam hal-hal memilih seseorang individu itu untuk dijadikan pemimpin.

Hal ini mesti difahami, dan ditelusi kerana proses pemilihan ketualah menjadi penentu utama kepimpinan sesebuah pertubuhan. Kemajuan dan kemunduran sesebuah organisasi atau pertubuhan, terletak di tangan pemimpin yang dilantik.

Apa yang perlu disedari, kekalahan BN yang diketuai oleh PEKEMBAR bukan sekadar akibat undi yang datang bukan dari kaum Melayu. Tetapi kekalahan BN di beberapa buah negeri seperti Penang, Perak, Kedah, Kelantan dan juga Selangor adalah disebabkan undi-undi dari bangsa Melayu sendiri sebagai satu mesej yang terang dan jelas.

Jadi, apa sebenarnya mesej bangsa Melayu kepada para pemimpin Melayu yang memegang amanah untuk menjaga Agama, Bangsa dan Negara? Bangsa Melayu generasi ini bukanlah lagi bangsa Melayu Pak Pandir yang hanya menang sorak, tetapi Islam dan negeri tergadai. Tetapi bangsa Melayu bijak ialah menjadikan sejarah Pak Pandir itu sebagai satu pedoman.

Para pemimpinPEKEMBAR, juga mereka yang berkedudukan di dalam PEKEMBAR termasuk ahli-ahli PEKEMBAR perlu muhasabah diri dan kembali ke landasan Islam seperti yang digariskan oleh Al Quran dan Sunnah.

Para pemimpin terutamanya, perlu sedar bahawa kedudukan yang ada pada mereka hari ini bukanlah dengan kehendak mereka sendiri. Mereka dijadikan sebagai pemimpin kerana dilantik oleh rakyat. Mereka tidak mampu untuk melantik diri sendiri sebagai pemimpin tanpa sokongan dari rakyat atau ahli sesebuah pertubuhan tersebut.

Jika hendak dibedah siasat, perkara utama yang perlu ditekankan ialah budaya berpolitik di dalam PEKEMBAR. Kebanyakan ahli-ahli dan pemimpin samada kecil atau besar, menjadi PEKEMBAR ini sebagai tempat kerja mereka untuk mencari duit, dan bukannya sebagai tempat perjuangan untuk rakyat seperti yang asalnya.

Politik itu ditentukan atas dasar perjuangan. Jika dasar perjuangannya salah, maka cara dan pendekatan politik yang diambil oleh golongan atau individu juga akan menggunakan cara yang salah.

Meraih kuasa dengan wang, fitnah memfitnah, adu domba, munafik dan bermacam-macam lagi sikap dan perkara-perkara buruk yang boleh terjadi di dalam politik, sekiranya politik itu digunakan untuk kepentingan peribadi.

Ahli-ahli PEKEMBAR dan orang-orang yang mengakui dirinya bukan sahaja sebagai ahli, tetapi ‘orang-orang’ UMNO perlu sedar, budaya dalamPEKEMBAR yang menyokong secara membuta tuli dan tidak berprinsip akan membuatkan PEKEMBAR akan hancur dengan sendiri.

Ahli PEKEMBAR tidak boleh menolak kenyataan, bahawa mereka kini berhadapan dengan para pemimpin yang sebenarnya langsung tidak bersikap terbuka, taksub, berlagak selepas diberikan jawatan, taksub kepada parti dan pemimpin, membodek untuk kepentingan diri sendiri dan rasuah.

Apakah pemimpin yang korup, suka berpoya-poya, kaki betina, atau minum arak yang dimahukan oleh orang-orang PEKEMBAR? Jika ada ahli-ahli PEKEMBAR suka kepada pemimpin sebegini, maka ahli-ahli PEKEMBAR yang menyokong pemimpin sebeginilah adalah orang -orang yang lebih teruk dari pemimpin itu sendiri.

Kepada ahli-ahli PEKEMBAR yang suka mengangkat pemimpin yang bersikap penyamun dan penyangak, tidak dialu-alukan untuk berjuang di dalam PEKEMBAR. Mereka lebih layak untuk duduk di dalam kumpulan penyamun atau penyangak, munafik atau musyrikin, kerana sikap mereka yang lebih suka kepada kebatilan, daripada kebenaran.

Tetapi golongan itu sebenarnya tidaklah sebanyak mana pun. Namun, golongan yang benar-benar ikhlas lebih ramai dari golongan berkepentingan diri, tetapi mereka ini tidak bersuara. Sekiranya mereka-mereka ini terus mendiamkan diri, apakah ahli-ahli PEKEMBAR generasi hari ini yang ikhlas berjuang mahu bersama-sama mereka yang munafik dalam perjuangan, menciptakan sejarah negara, apabila berjaya menghancurkan PEKEMBAR di abad milenium akibat kebodahan dan kseombongan diri sendiri tanpa ilmu.

Perkara ini perlu difikirkan dengan lebih mendalam. Apakah hanya seseorang individu, atau dua tiga kerat individu pemimpin kini yang bersikap beraja di mata bersultan di hati, kita mahu seluruh jemaah PEKEMBAR dan sejarah kewujudan PEKEMBAR yang membela agama bangsa dan negara terhapus dan tinggal hanya sebagai satu lipatan sejarah bagi Bangsa Melayu.

Ingatlah, mereka itu hanyalah salah seorang daripada beberapa orang pemimpin yang dilantik sebulat suara oleh lebih dari tiga juta ahli PEKEMBAR sejak 50 tahun dulu. Dalam hal ini siapakah yang lebih kuat dan berkuasa? Apakah Seorang dua pemimpin yang dilantik itu lebih berkuasa daripada jutaan ahli PEKEMBARyang sebelum ini melantiknya ke jawatan itu?

Secara logiknya, apakah beberapa kerat individu, berjaya mengalahkan lebih tiga juta ahli PEKEMBAR semata-mata dia bergelar seorang pemimpin? Jadi, siapakah yang lebih berkuasa sebenarnya?

Oleh itu, bersatulah kita menggunakan kuasa yang yang selama ini tidak kita gunakan itu untuk kebaikan sejagat demi agama, bangsa dan negar. Tolaklah pemimpin yang korup, menggunakan wang ringgit untuk kekuasaan politik, menggunakan politik untuk kuasa dan kemewahan peribadi, dan menjadikanPEKEMBAR sebagai tempat cari makan mereka, supaya PEKEMBAR kembali gah untuk menyambung tanggungjawab warisan bangsa Melayu pada masa yang akan datang.
Fikir-fikirkanlah...

3 comments:

PANGASIUS berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

pekembar/umno harus dihapuskan dan dilenyapkan. Ambil contoh seperti kisah kaum nabi Luth a.s. Setelah diutuskan nabi untuk berdakwah kepada kaum itu tetapi disia-siakan oleh mereka. Maka Allah hapuskan dengan sekali hentakkan. Begitu juga yang terjadi kepada pekembar/umno. Sudah korup, maksiat, rasuah berleluasa dari hujung kaki hingga rambut, tak boleh didakwahkan lagi. Jadi kesimpulannya, umno patut dilupuskan dari muka bumi.

tanpa nama 2 berkata...

PKR yang kaum Lut. Anawar Ibrahim yg main bontot munawar.

Munawar dah mengaku..saiful mengaku.