Rabu, 30 Mei 2007

BAGAIMANA SEKIRANYA AL AQSA DI ROBOHKAN?


Konflik demi konflik, dan yang terbaru, serangan Isreal terhadap para pemimpin Hamas dan penduduk awam Palestin, membuktikan bahawa rejim Zionis ini tidak pernah terfikir untuk berdamai. Segala usaha perdamaian yang dijalankan hanyalah sekadar satu retorik semata-mata.

Lebih malang lagi, apabila dua kumpulan pejuang bersenjata terkuat di Palestin, Hamas dan Fatah pula bertempur sesama sendiri. Pertempuran Hamas dan Fatah menambah lagi satu episod duka umat Islam sejak berpuluh tahun lalu, apabila umat Islam saling berbunuhuan sesama sendiri.

Tidakkah sejarah mengajar umat Islam, bahawa perpaduan itu adalah kekuatan dan perpecahan itu adalah kelemahan dan kehancuran. Mengapakah pertumpahan darah serta perpecahan dikalangan umat Islam kini semakin kritikal? Malah perkara ini mengakibatkan kehancuran maruah dan institusi umat Islam itu sendiri!

Bukankah umat Islam menyembah Allah yang satu, hidup berpandukan Al Quran yang satu dan merujuk kepada hadis-hadis yang sama? Mengapakah boleh terjadi perpecahan di kalangan umat Islam sedangkan sepatutnya kita perpaduan bukan menjadi masalah bagi umat Islam kerana bukankah pada dasarnya kita bersatu dari sudut pemahaman dan pemikiran yang wujud dari al Quran dan Sunnah.

Jika umat Islam berterusan berpecah belah dan tidak menjalankan usaha atau gerakan bagi menyatupadukan umat Islam, maka jelas bahawa umumnya kita masih tidak melaksanakan perintah Allah di dalam Al Quran iaitu perpegang pada tali Allah dan jangan bercerai berat.
Allah juga memerintahkan umat Islam agar jangan berpecah mengikut fahaman agama masing-masing yang boleh menyebabkan dosa yang lebih besar iaitu berpecah belah seperti mana yang berlaku terhadap kaum Yahudi.

Sejarah telah membuktikan bahawa ketika Mujahidden Afganistan yang satu ketika dulu berjaya mengalahkan gergasi Soviet, akhirnya bertempur sesama sendiri dan saling berbunuhan.

Akibatnya, Afganistan kini tetap menjadi satu negara miskin yang boleh diperkotak-katikkan dan dibom pada bila-bila masa oleh kuasa-kuasa besar seperti AS.
Bagaimanakah umat Islam mahu membebaskan al Aqsa dan menyahut seruan dan tangisan bumi suci itu yang seolah-olah kata-kata 'Bangkitlah wahai umat Islam. Al Aqsa kini sedang berada dalam ancaman musuh. Allah Maha Agong dan janjinya adalah benar'?

Sedangkan pada sejarahnya, sebanyak dua kali bumi bertuah itu dibebaskan oleh Umat Islam daripada sebarang kezaliman dan kekejaman pemerintah yang beriman kepada Allah, Al Quran dan Nabi Muhammad s.a.w.

Dan lebih penting, kedatangan umat Islam setelah membebaskan bumi al Qasa daripad kezaliman dan kekejaman ialah sistem pentadbiran dan pemerintahan yang dijalankan dengan adil dan saksama mengikut Al Quran baik bagi umat Islam dan bukan Islam.

Dalam sejarah, kota Baitul Maqdis telah telah berjaya di letakkan dibawah pemerintahan Islam setelah berada di bawah kekuasaan Byzantium selama beberapa tahun lamanya.
Perang Yarmuk ternyata memberi kejutan kepada angkatan Byzantium apabila tenteranya yang berjumlah 8 kali ganda daripada tentera muslimin, berserakan dihujani terjahan pedang daripada tentera muslimin ketika itu.

Raja Byzantium, Heraculias, menganggap kekalahan anak buahnya kepada tentera muslimin adalah sesuatu yang diluar jangkauan akal. Tentera muslimin yang baru diasah hanya 15 tahun tanpa sebarang kelengkapan yang mencukupi, berjaya mengalahkan tentera kerajaan terkuat di dunia ketika itu selain daripada kerajaan Parsi.

Ekoran daripada peristiwa tersebut, akhirnya kota Jerusalem dan Baitul Maqdis, berjaya dirampas kembali dan diletakkan dibawah pengawasan dan pemerintahan umat Islam.
Khalifah umat Islam pada ketika itu, Saidina Umar al Khattab diminta hadir sebagai tetamu kehormat untuk menerima kunci bandar tersebut serta membuat perjanjian damai penduduk Jerusalem yang dipimpian oleh Patriach Shafatinyus.

Saidina Umar al Khattab r.a meninggalkan Madinah dibawah pengawasan Saidina Ali Bin Abi Talib r.a. dan berangkat menuju ke Jerusalem untuk memenuhi permintaan penduduk kawasan tersebut. Apabila tiba disana, beliau disambut oleh penduduk di sana dan seterusnya berlangsunglah perjanjian damai antara pemerintahan Islam dan penduduk di kawasan tersebut.

Dalam buku sejarah dunia Imam at Tabari (310 H), ada dirakamkan teks perjanjian damai tersebut antara wakil umat Islam, Saidina Umar al Khattab dan wakil penduduk Jerusalem, Patriach Shafatinyus.
Kandungannya adalah seperti berikut :

Bismillahirrahmanirrahim
Inilah perdamaian yang diberikan oleh hamba Allah Umar Ketua Negara Islam, kepada rakyat Illiya (nama lama Jerusalem). Dia menjamin mereka akan keamanan dirinya, hartanya bendanya, gereja-gerejanya, salib-salibnya, yang sakit mahupun yang sihat dan semua aliran agamanya. Tidak boleh mengganggu gereja mereka mahupun merobohinya, mengurangi mahupun menghilangkan sama sekali, demikiran pula tidak boleh mengganggu salibnya dan harta-bendanya sama sekali. Tidak boleh memaksa mereka meninggalkan agamanya dan tidak mengganggunya. Tidak boleh bagi penduduk Illiya untuk memberi tempat tinggal kepada Yahudi.


Mereka wajib membayar jizyah (cukai) seperti orang-orang Madain (Iraq). Mereka wajib mengusir orang-orang Romawi sebagai pencuri. Apabila mereka (orang Romawi) ingin meninggalkan Jerusalem secara sukarela, mereka akan dilindungi sehingga ke perbatasan, tetapi apabila mereka ingin tetap tinggal bersama rakyat Illiya, diharuskan membayar jizyah seperti halnya rakyat Illiya.

Dibenarkan bagi penduduk Illiya yang berminat meninggalkan (tempatnya) pergi bersama-sama bangsa Romawi dengan membawa harta-bendanya, mengosongi tempat peribadatannya dan salib-salibnya serta akan dilindungi hingga ke perbatasan yang dianggap aman.
Orang-orang lain yang ingin tinggal diwajibkan membayar jizyah seperti orang-orang Illiya. Dibenarkan sesiapa yang akan pergi bersama-sama orang Romawi dan bagi sesiapa yang akan kembali lagi ke Illiya untuk tinggal bersama-sama ahlinya, tidak akan dipungut ke atas mereka jizyah hingga mereka mendapat hasil.


Perjanjian ini akan dilindungi oleh Allah dan dijamin oleh Rasul-Nya serta dilaksanakan oleh para Khulafa dan ditaati oleh kaum muslimin, selama mereka membayar Jizyah sebagai kewajipannya.

Lihatlah betapa adil dan saksamanya perjanjian yang dibuat oleh seorang pemerintah yang sedang berkuasa terhadap masyarkat yang sedang dibawah kekuasaanya. Bagaimana adilnya perjanjian tersebut dan bagaimana pula terlaksananya segala yang dijanjikan itu oleh pemerintah kaum muslimin, telah mengundang keamanan dalam kehidupan bermasyarakat dan kebebasan beragama di kota tersebut.

Peristiwa tersebut menjadi satu sejarah apabila kota Jerusalem ditawan oleh kaum muslimin tanpa menumpahkan setitis darah serta mengikat perjanjian yang membolehkan penduduk di situ bebas dalam beragama serta hormat menghormati sesama sendiri.

Setelah itu, Baitul Maqdis sekali lagi jatuh ke tangan golongan Kristian sekitar tahun 7 Jun 1099 apabila satu gerakan merampas Jerusalem Paus Rome ketika itu mencadangkan satu pasukan ‘Crusader’, dimana bilangannya mencecah 150 ribu, dihantar ke Jerusalem.

Kempen Paus ini akhirnya direstui oleh Raja-Raja Eropah dan akhirnya tentera yang berpakaian lambang salib di dada mereka, berjaya merampas kota Jerusalem daripada Dinasti Fathimiyyah yang berpusat di Mesir.

Pada zaman itu, wujudnya dua perintahan Islam iaitu Dinasti Fathimiyyah di Mesir, dan Dinasti Abbasiyah yang berpusat di Baghdad. Apa yang lebih malang lagi, kedua Dinasti ini bercakar sesama sendiri ekoran tamak untuk meluaskan wilayah dan kuasa.

Ketika terjadinya peristiwa kejatuhan kota Jerusalem ke tangan tentera salib, Dinasti Fathimiyyah baru saja merampas kota tersebut daripada kekuasaan Dinasti Abbasiyyah.
Ketika serbuan tentera salib ke kota Jerusalem, diriwayatkan hampir 70 ribu umat Islam di sana terbunuh dan dibunuh. Selepas kekuasaan berada di pihak Kristian, umat Islam mula hidup dalam keadaan tertekan, terutama dalam soal ibadat. Masjid al Aqsa Kubbatus Shakrah dijadikan gereja.

Golongan ini telah melakukan penganiyaan terhadap umat Islam apabila berjaya menawan kota ini, sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh umat Islam ketika menguasai kota Jerusalem sebelum ini.

Kini, Baitul Maqdis kembali terlepas dari penguasaan umat Islam. Apabila tumbangnya pemerintahan Khalifah Islam yang terakhir di Turki, perlahan-lahan golongan Nasrani dan Yahudi, bersatu untuk menawan kembali tanah Baitul Maqdis daripada penguasaan umat Islam.
Ekoran itu, bermulalah konflik antara Palestin dan Israel yang sehingga kini, tidak ada kesudahannya.

Hampir 50 tahun, selepas pendudukan Israel di tanah Baitul Maqdis, dengan bantuan barat telah meragut ratusan ribu nyawa di antara kedua belah pihak.
Bahkan, golongan Yahudi kini bertindak lebih berani, selain daripada membina benteng-benteng merentasi kawasan penempatan penduduk Palestin, mereka juga berhasrat untuk meruntuhkan Masjid al Aqsa untuk membina kuil ibadah mereka.

Kini, mereka mula menggali kawasan di sekeliling masjidil Al Aqsa atas alasan mencari bahan-bahan artifak sejarah peninggalan kaum Yahudi. Samada benar atau tidak motif penggalian oleh rejim Zionis itu untuk mencari bahan artifak, boleh diragukan. Namun mungkin juga ada benarnya motof penggalian mereka itu, namun bukti-bukti itu mungkin digunakan untuk menguatkan lagi hujah mereka bahawa bumi Palestin adalah hak milik mereka yang diperturunkan oleh nenek moyang mereka terdahulu.

Dalam isu ini, Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad pernah berkunjung di Palestin untuk melawat sebuah sekolah yang didirikan di atas pembiayaan kerajaan Malaysia.
Sebenarnya, kehadiran Tun Dr. Mahathir Mohammad di BaitulMaqdis secara tidak langsung secara simboliknya menunjukkan keprihatinan umat Islam di Malaysia dan kepimpinan Melayu Islam di negara ini dalam melaksanakan tanggungjawab membantu umat Islam Palestin setakat yang termampu.

Apabila beliau pulang dari Palestin, dalam sebuah wawancara akhbar perdana, Tun Mahathir meminta agar umat Islam tidak berhenti daripada menyokong perjuangan rakyat Palestin.
Beliau yang turut dihalang untuk solat di Masjidil Al Aqsa oleh golongan Yahudi ketika berada di sana berkata, bahawa umat Islam menyokong perjuangan rakyat Palestin dengan cara yang lebih terbuka dan mengutuk perbuatan kejam Yahudi terhadap rakyat negara tersebut.
Bagaimanapun di Malaysia setakat ini, belum lagi ada golongan yang bergelar ulama atau para cendekiawan Islam yang menyeru umat Islam agar dan memberitahu tentang tanggungjawab umat Islam terhadap Al Aqsa.

Cukuplah sekadar satu seruan atau meminta pada setiap kali sembahyang Jumat di Malaysia agar mendoakan keselamatan Al Aqsa. Itu sudah pun sebenarnya memadai.
Seharusnya ulama Melayu yang ada hari ini lebih lantang dalam membela saudara Islam di luar sana seperti di Palestin. Malaysia ketika di zaman pemerintahan Tun Dr. Mahathir Mohammad, begitu lantang memperjuangkan hak-hak rakyat Palestin.

Ulama Melayu dan juga NGO Islam sebenarnya perlu bersatu padu dalam membela isu Palestin. Begitu juga dengan kaum Melayu yang terlibat dalam dunia politik. Seharusnya mereka lebih kerap mengadakan apa saja program bersama untuk menyuarakan bantahan terhadap isu Palestin untuk membuktikan bahawa umat Islam di Malaysia memberikan sokongan yang tidak putus terhadap perjuangan rakyat Palestin.

Teladan yang ditunjukan oleh pemimpin PAS dan UMNO ketika di zaman pemerintahan Tun Dr. Mahathir, bersatu dan bersama duduk sebelah menyebelah dalam membela umat Islam Palestin perlu diteruskan dari generasi ke generasi Islam di negara ini sehingga Palestin menjadi sebuah negara bebas dan merdeka satu hari nanti.

0 comments: