Jumaat, 30 Mei 2008

PERSEPSI JUMUD POLITIK KEPARTIAN UNDANG PERPECAHAN

Gambar : Utusan Melayu

Selain itu, dalam pertemuan itu juga Prof Kamil meluahkan rasa kesal ekoran terlalu banyak cerdik pandai agama yang terjun dalam dunia politik kepartian daripada yang tinggal berkecuali sebagai orang tengah.

“Di dalam Islam, politik itu memang wujud. Politik adalah fitrah manusia. Sebagai agama yang diturunkan sesuai dengan fitrah manusia, sememangnya Islam mempunyai cabang politik dalam usaha untuk menjalankan dakwah dan menegakkan agama.

Namun, pendekatan politik yang berlaku hari ini adalah lebih menjurus sikap untuk berpecah belah, tanpa ada sebarang usaha yang kuat demi menyatukan umat Islam, khususnya bangsa Melayu dalam menuju satu matlamat yang sama.

Semua ini berlaku, adalah kerana faktor pemikiran yang jumud dan sempit, telah mewarnai sebahagian besar golongan ahli politik menyebabkan politik kini menjadi medan perpecahan. Fitnah dan adu domba, rasuah dan salah laku, bersepah dan berlaku di sana sini.

“Satu ketika, saya pernah dijemput untuk berceramah di sebuah masjid oleh segolongan ahli UMNO. Apabila saya datang berceramah, golongan parti PAS tidak ada yang hadir. Tidak lama selepas itu, PAS pula menjemput saya untuk berceramah di tempat yang sama.

“Saya penuhi undangan mereka dan saya lihat, segolongan UMNO pula yang tidak hadir. Orang-orang PAS yang tidak hadir ketika ceramah saya atas jemputan UMNO tempoh hari, hadir pula pada malam itu. Sedangkan yang berceramah adalah orang yang sama. Cuma pengajurnya sahaja yang berbeza.

“Adakala, bila saya memikirkan tentang sikap orang Melayu yang berkecimpung dalam politik, hati saya dicuit-cuit. Lucu pun ada, sedih pun ada. Sampai begitu sekali pemikiran mereka, sedangkan mereka satu agama, dan menyembah Tuhan yang sama,” beritahu beliau.

Inilah realiti pemikiran masyarakat marhain yang terlalu taksub berpolitik. Persepsi sebegini perlu diubah. Pemikiran sebegini tidak boleh diwarisi kerana ia akan merobek kesatuan orang Melayu dan akan mewujudkan generasi yang berpecah belah.

Apabila bercerita tentang agama, ketepikan dulu politik. Kerana bercerita tentang agama sudah merangkumi segala hal termasuk politik. Tetapi apabila kita bercerita tentang politik, jangan sesekali meninggalkan bicara agama, kerana itulah pedoman kita dalam berpolitik, pesan beliau kepada saya sebelum kami berpisah.

0 comments: