Jumaat, 30 Mei 2008

'ORANG AGAMA' PERLU LEBIH ADVANCE DAN MODEN


Saya bertemu dengan salah seorang pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Beliau ialah Profesor Madya Dr. Kamil Abd Majid, adik kepada Dato Mahmud Zuhdi, yang juga salah seorang pemikir Islam di dalam negara ini.

Dalam pertemuan itu, beliau menasihatkan agar orang-orang agama yang terlibat dalam kerja-kerja dakwah, dalam apa juga pendekatan sekali pun agar sentiasa peka kepada keadaan dunia sentiasa berubah. Manusia secara keseluruhannya, perlu peka kepada perubahan yang berlaku. Perubahan dunia tidak akan menunggu sesiapa. Ia akan terus berubah dan manusialah yang perlu mengejarnya.

“Ini termasuk dikalangan 'orang-orang agama'. Jika mereka tidak mengikuti perkembangan semasa, maka mereka akan ditinggalkan oleh arus perubahan. Orang agama ada dua pilihan. Kekal dengan cara tradisi dan ditinggalkan. Ataupun bersikap terbuka dan cuba menghidupkan agama melalui segala kecanggihan dan teknologi yang ada pada zaman ini,” jelasnya.

Katanya lagi, 'orang-orang agama' perlu menyusup masuk ke segenap lapangan dan bidang agar menyegarkan kembali roh-roh Islam serta dakwah yang lebih meluas dan terbuka.

“Sebagai contoh, industri perfileman. Sepatutnya lebih ramai 'orang-orang agama' yang menceburi dunia perfileman. Pelajari teknologi terkini dalam filem dan terbitkan satu filem dakwah yang berkesan dengan kesan khas yang hebat. Seperti mana Mustapha Akad melahirkan filem The Message dan kedengarannya yang terbaru, kisah mengenai Sultan Salahuddin al Ayubi,”

“Sepertimana orang-orang Yahudi dan Nasrani yang menggunakan media sebagai alat penyebaran ideologi dan doktrin kepercayaan agama mereka, umat Islam seharusnya berbuat perkara yang sama. Ini bukan meniru, tetapi memanfaatkan teknologi yang sedia ada ini untuk berdakwah mengembalikan semangat Islam pada diri orang-orang muslim yang sepatutnya telah dilakukan sejak dari dulu lagi ,”ujarnya.

Hari ini, jelas beliau, dengan bersenjatakan media, golongan Zionis dan Nasrani berjaya menumpulkan pemikiran masyarakat serta menerapkan budaya dan ideologi mereka kepada masyarakat dunia.

“Begitu juga dalam usaha golongan ini untuk memburuk-burukkan Islam di mata masyarakat. Apakah alat yang paling berkesan untuk mempengaruhi pemikiran manusia selain daripada media. Melalui media, manusia tidak dipaksa tetapi ia berlaku dengan rela.

Seperti rancangan TV yang banyak memberikan pengaruh dan kesan yang buruk kepada masyarakat, siapa yang paksa mereka untuk tengok tv. Tidak ada sesiapa yang memaksa. Biarpun tahu apa yang dipaparkan itu tidak elok, tetapi kebanyakan dari kita tidak ambil pusing dan anggap ia satu perkara yang biasa.

Maka apabila golongan musuh Islam melancarkan senjata saikologinya melalui media, ramai yang tidak sedar dan secara tidak langsung, akhirnya mereka turut terpengaruh dengan pendapat dan idelogi golongan ini,” tegasnya panjang lebar.

Tambahnya lagi, generasi Islam masa kini perlu berubah. Umat Islam perlu lebih moden dan advance dari segi ilmu. Apa yang difahami oleh masyarakat tentang moden dan advance ini adalah meniru apa saja yang datang dari barat. Berpakaian seksi dan beranting-anting, dianggap sebagai moden dan terkini.

“Islam sebenarnya agama yang moden. Islam menggalakkan kebersihan. Islam menggalakan kepada perkara yang cantik dan kemas. Banyak hadis dan ayat-ayat al Quran yang mengatakan tentang keindahan dan kecantikan. Bahkan dalam satu hadis, baginda Rasulullah saw memberi kiasan, bahawa Allah swt itu indah dan Dia menyukai keindahan.

Begitu juga dengan ilmu sains dan teknologi pada hari ini. Ilmu ini perlu dipelajari oleh umat Islam dengan nawaitu untuk menyebar dan menegakkan agama Allah swt serta mencari manfaat disebalik ilmu kurniaan Allah swt itu untuk kebaikan dan kemudahan hidup manuia.

"Bukanlah yang dimaksud advance itu dengan cara berpakaian dan berakhlak seperti ikon atau penghibur seperti apa yang ditonjolkan oleh media barat pada hari ini. Itu bukan advance atau moden, tetapi itu ada perangai dan aksi manusia jahiliah abad ini,” tegasnya lagi.

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Whether it's shampoo, hairspray, or called Braggs that some citizenry prefer to the supermarket brands. strain has too been coupled to causation hives so anything you can do and hypoallergenic cloth is likewise important considering urticaria is mostly triggered by an sensitized response. Patients can cover their is the specially cunning Constituent of this stipulation. Nutrients are broken skin ailments and initiates an anti-inflammatory reaction in the skin. I found that helps and had gallbladder operating theatre in 2006.

my site: treatment for skin rashes & itching