Isnin, 10 September 2007

KONSPIRASI TERHADAP KHILAFAH ISLAM







Kini sistem khilafah Islamiah telah tiada dari muka bumi, ia dihapuskan secara rasmi pada 3 Mach 1924. Hilangnya sistem khilafah berarti hilangnya sebuah sistem peradaban Islam yang menyatukan dunia Islam di bawah satu kekuatan, menyatukan kehidupan kaum Muslimin dalam berbagai aspek kehidupan yang berlandaskan syari'at Islam di bawah satu kepimpinan.

Hilangnya sistem khilafah juka berarti hilangnya "Daulah Islam" yang menurut Dr. Yusuf Qardhawi merupakan perwujudan ideologi Islam yang mewarnai kehidupan kaum Muslimin di dalam segala lapangan kehidupan.

Jika ditelusuri, ada dua sebab kehancuran khilafah Islam, yaitu sebab dalaman dan sebab luaran. Sebab dalaman adalah sebab-sebab yang timbul dari dalam umat Islam sendiri, beserta khilafahnya. Sedangkan sebab luaran adalah sebab-sebab yang datang dari luar umat Islam. Salah satu sebab luaran yang sangat penting adalah peranan gerakan Zionis dalam menghancurkan khilafah Islam.

ZIONIS
Gerakan Zionis Internasional yang bersifat politik muncul setelah Theodor Hertzl mengajukan gagasan negara Yahudi. Gerakan ini muncul karena rasa persaudaraan yang erat di dalam ras Yahudi dan adanya perasaan tentang pernyataan Tuhan mengenai ketinggian ras Yahudi dibandingkan ras lain dan kepada ras Yahudilah semua manusia mendapat berkah (lihat Al-Kitab: Kejadian, 22:18).

Ayat ini mendorong kelompok-kelompok Yahudi untuk menjadikan diri mereka sebagai "penguasa dunia".

Sedangkan Konferens Organisasi-organisasi Islam sedunia di Makkah Al-Mukarramah pada tahun 1974 memberikan rumusan mengenai zionisme sebagai suatu gerakan politik rasial yang percaya bahwa ras Yahudi adalah ras yang paling tinggi darjatnya di muka bumi. Orang lain dianggap bagai binatang yang memberikan pelayanan kepada orang-orang Yahudi.

Gerakan ini mempunyai ambisi untuk menguasai seluruh dunia dengan peranantaraan satu pemerintahan dunia yang berpusat di negera yang kini dikenal dengan Israel (Munawwir, 1986:120).

Roger Garaudy membagi zionisme ke dalam dua kategori: zionisme keagamaan dan zionisme politik. Zionisme keagamaan jumlahnya sangat sedikit. Zionisme spiritual ini tidak merancang suatu kegiatan politik apapun untuk membentuk negara melalui penguasaan Palestin (Garaudy, 1988:19-20).

Sedangkan zionisme politik bermula dari kedatangan orang-orang Yahudi-Arkenazim pada tengah abad ke-19. Selanjutnyua pada tahun 1881 berdiri gerakan Chovevei Zion (Pencinta Zion). Gerakan ini melakukan pemindahan orang-orang Yahudi Arkenazim ke Palestin, terutama pada tahun 1882-1884 dan 1890-1891. Upaya pemindahan Yahudi ke Palestin juga dibiayai oleh seorang pengusaha besar Baron de Rothschild.

Sementara itu, terdapat seorang yang bernama Theodor Hertzl yang memunculkan isu Zionisme ke permukaan melalui bukunya "Der Judenstaat" pada tahun 1896. Sejak saat itu ia berusaha kewujudkan impiannya. Ia pun membentuk die welt, surat khabar Zionis untuk mendukung usaha-usahanya.

Pada 29-31 Ogos 1897, dilaksanakan Kongres Zionis pertama di Basle, Swiss. Dalam pertemuan ini hadir sekitar 197 delegasi yang terdiri dari kaum ortodoks, nasionalis, liberalis, atheis, kulturalis, sosialis, kapitalis. Mereka menghasilkan "Protokol Basle" yang merupakan tujuan-tujuan gerakan tersebut.

Selanjutnya, gerakan-gerakan Zionis disatukan di bawah bendera Zionist Organization. Mereka membentuk Jewish Colonial Trust, sebuah bank yang merupakan instrumen kewangan bagi organisasi zionis. Tahun 1902 dibentuk perusahaan bagian dari Jewish Colonial Trust, yaitu Anglo-Palestine Company. Institusi lainnya ialah Jewish National Fund, yang dicetuskan oleh Hermann Schapira pada kongres pertama dan disetujui pada kongres keempat di London tahun 1900.

SASARAN UTAMA

Atas segala keyakinan dari program-programnya, maka gerakan zionis telah menjadikan bumi Palestin yang dipandang sebagai "tanah suci" mereka, menjadi sasarannya. Palestin dijadikan sebagai tempat kembalinya koloni Yahudi, sekaligus mewujudkan segala tujuan-tujuan Yahudi. Dengan Palestin sebagai tempat berdirinya negara zionis Israel inilah maka kaum Yahudi akan melaksanakan Messianic Mission (misi juru selamat) di dunia.

Dengan dijadikannya Palestin sebagai sasarannya tersebut merupakan suatu alasan yang kuat mengapa kaum Yahudi dalam kongres ke 6 di Basle tahun 1903, menentang usulan Perdana Menteri Inggris, Chamberlain, untuk menempati Kenya sebagai tempat orang-orang Yahudi. Hertzl menyangka yang ditawarkan oleh Chamberlain adalah Uganda, sehingga ide ini dikenal sebagai "Proposal Uganda".

Kemudian pada kongres ke 7 di Basle 1905, proposal Uganda ditolak oleh para delegasi Yahudi yang hadir. Usulan lain yang ditolak adalah "Egypt Proposal" yang hendak menjadikan Mesir sebagai tempat orang-orang Yahudi (lihat Halloum, 1988: 141-142).

Penolakan ini juga sebagai pembuka babak baru Zionisme sebagai suatu ideologi yang menggambarkan aktiviti politik dan praktis di Palestin. Usaha keras kaum Yahudi di dalam mewujudkan sasaran-sasarannya tersebut diperkuat dengan dikembangkannya organisasi-organisasi transnasional yang berafiliasi pada kepentingan Yahudi.

Organisasi-organisasi tersebut melakukan program-program untuk mempengaruhi dunia sekaligus sebagai media untuk melaksanakan kebijakan-kebijakan Yahudi. Organisasi-organisasi transnasional yang berafiliasi pada kepentingan Yahudi tersebut jaringannya tersebar di seluruh dunia.

INTERAKSI DENGAN KHILAFAH

Wilayah Palestin yang dijadikan sasaran kaum Yahudi, adalah merupakan bumi yg diperintah oleh Daulah Khilafah Turki Utsmani, yang ketika itu dipimpin oleh Sultan Abdul Hamid II.
Baginda memegang tampuk pemerintahan menggantikan Sultan Abdul Aziz yang meninggalkan kondisi negara dalam keadaan gawat seperti hutang luar negeri, parlimen yang tidak berfungsi, campur tangan kuasa asing, berbagai kepentingan Dewan Negara dan Dewan Menteri serta birokrat-birokrat yang korup.

Pemerintahan Sultan Abdul Hamid II berpusat di Istanbul Turki.

Sultan Abdul Hamid II menjalankan kekuasaan dengan baik, juga sering berbicara dengan berbagai lapisan masyarakat, baik birokrat, intelektual, rakya jelata maupun dari kelompok-kelompok yang kurang disukainya (lihat Shaw, 1977:212). Kebijaksanaannya untuk mengayomi seluruh kaum Muslimin membuat ia populer. Penggalangan kekuatan kaum Muslimin dan kesetiaan mereka terhadap Sultan Abdul Hamid II ini berhasil mengurangi tekanan Eropah terhadap Uthmaniah.

Untuk mewujudkan impian para zionis membentuk suatu pemerintahan nasional Yahudi di Palestin, maka perlu dilakukan upaya-upaya untuk menguasai Palestin. Pertama-tama kaum Yahudi yang dimotori oleh Hertzl melalui rekannya Neolinsky mengajukan permohonan kepada Sultan Abdul Hamid II, namun ditolak dengan keras.

Setelah dilangsungkannya kongres Zionis di Basle 1897, kembali diajukan kepada Sultan Abdul Hamid II mengenai penyerahan sebagaian tanah Palestin bagi para pendatang Yahudi. Delegasi Yahudi-Zionis yang dipimpin oleh seorang tokok zionis Utsmani bernama Carruso (Qrasu) meminta izin agar Sultan memperkenankan orang-orang Yahudi mengunjungi Palestin dan mendirikan perkampungan dekat Jerusalem dengan menawarkan keuntungan yang tidak sedikit.
Mendengar tawaran ini, Sultan malah marah yang diikuti dengan semakin diperketatnya peraturan "Passport Merah" yang mempersulit keberadaan pendatang-pendatang Yahudi di Palestin.

Selain strategi langsung menemui khalifah kaum Muslimin, Sultan Abdul Hamid II, dalam menguasai Palestin, maka kaum Yahudi-Zionis juga melancarkan strategi tidak langsung yaitu melalui gerakan Freemansory yaitu gerakan Yahudi Zionis transnasional dan diplomasi Zionis di luar Uthmaniah.

Gerakan Freemansory memiliki hubungan yang sangat kuat dalam perkembangan organisasi "Ittihat ve Terrakki" (Al-Ittihat wa al-Tarraqqi; Persatuan dan Kemajuan) yang berkembang sangat pesat di Salonika Turki. Anggota-anggota Komite Persatuan dan Kemajuan dikenal dengan Turki Muda (Young Turks) yang sangat dekat dengan militer dan banyak anggota-anggotanya yang merupakan orang Yahudi (Jews) dan Cryto Jews Salonika.

Untuk menjalankan roda organisasi, mereka mendapatkan sokongan kewangan dari orang-orang Dunama yaitu sekelompok orang-orang Yahudi yang masuk ke dalam agama Islam namun secara sembunyi-sembunyi tetap mempertahankan ke-Yahudi-annya (Amini, 1978:125). Pada organisasi Komite Persatuan dan Kemajuan inilah, pemikiran-pemikiran (fikrah) Yahudi ditanamkan.

Komitee Persatuan dan Kemajuan sesuai dengan program utamanya yang dipublikasikan, berusaha secara besar-besaran menekan Sultan Abdul Hamid II guna memberlakukan kembali perlembagaan 1879 yang dirancang oleh Midhat Pasha seorang Dunama anggota Freemason. Usaha ini berhasil sehingga Sultan Abdul Hamid II memberlakukan kembali perlembagaan 1879 dan membentuk kembali parlimen yang sudah dibubarkan.

Pemberlakuan kembali perlembagaan 1879 telah menyulut kerusuhan yang terjadi pada tanggal 13 April 1909 yang menunjukkan penolakan masyarakat yang mayoritas Muslim terhadap kekuasaan Komite Persatuan dan Kemajuan sekaligus wujud kebencian terhadap Freemasonry dan terutama dari kalangan para ulama.

Para ulama menilai bahwa perlembagaan 1879 dapat membawa Khilafah Uthmaniah ke arah sekularisme dan pemerkosaan terhadat syari'at Islam.

Untuk "memulihkan ketertiban", maka pejabat-pejabat militer Macedonia mengirimkan pasukan Harekat Ordusu dari Salonika. Akan tetapi pasukan yang dipimpin oleh Dunama-Freemason bernama Ramzy bey ini malah berbalik menyerang keduduka Sultan dan menghancurkan barikade-barikade pertahanan para penentang konstitusi.

Akibat peristiwa ini kemudian dipecatnya Sultan Abdul Hamid II dari kedudukannya sebagai Sultan-Caliph oleh parlemen. Terhadap peristiwa pemecatan ini, Sultan Abdul Hamid II menuding kelompok Yahudi sebagai pihak yang bertanggung jawab. Hal ini terungkap dalam surat Sultan Abdul Hamid II kepada salah seorang gurunya Syekh Mahmud Abu Syamad yang berbunyi:
"...Saya meninggalkan kekhalifahan bukan karena suatu sebab tertentu, melainkan karena tipu daya dengan berbagai ancaman dari tokoh-tokoh Organisasi Persatuan yang dikenal dengan sebutan Cun Turk (Jeune Turk), sehingga terpaksa saya meninggalkan kekhalifahan itu.
Sebelumnya, organisasi ini telah mendesak saya berulang-ulang agar menyetujui dibentuknya sebuah negeri nasional bagi bangsa Yahudi di Palestin. Saya tetap tidak menyetujui permohonan berulang-ulang yang memalukan ini. Akhirnya mereka menjanjikan uang sebesar 150 juta pounsterling emas. Saya tetap dengan tegas menolak tawaran itu. Saya menjawab dengan kata-kata,
Setelah mendengar dan mengetahui sikap dari jawaban saya itu, mereka dengan kekuatan rahsia yang dimiliki memaksa saya menanggalkan kekhalifahan, dan mengancam akan mengasingkan saya di Salonika.
Maka terpaksa saya menerima keputusan itu daripada menyetujui permintaan mereka. Saya banyak bersyukur kepada Allah, karena saya menolak untuk mencoreng Daulah Uthmaniah, dan dunia Islam pada umumnya dengan noda abadi yang diakibatkan oleh berdirinya negeri Yahudi di tanah Palestin.

Biarlah semua berlalu. Saya tidak bosan-bosan mengulang rasa syukur kepada Allah Ta'ala, yang telah menyelamatkan kita dari aib besar itu. Saya rasa cukup di sini apa yang perlu saya sampaikan dan sudilah anda dan segenap ikhwan menerima salam hormat saya. Guruku yang mulia. mungkin sudah terlalu banyak yang saya sampaikan. Harapan saya, Anda beserta jama'ah yang anda bina bisa memaklumi semua itu.

Wassalamu'alaikum Wr.wb.22 September 1909ttdPelayan Kaum Muslimin(Abdul Hamid bin Abdul Majid)(Carr, 1991:21)

Penurunan Sultan Abdul Hamid II dari kedudukannya sebagai Sultan-Caliph menandai berkuasanya Komite Persatuan dan Kemajuan secara langsung dalam pemerintahan Uthmaniah. Untuk melempangkan kekuasaannya, maka kemudian Komite Persatuan dan Kemajuan mengambil garis tegas untuk menjalankan ide Turanisme (Nasionalisme Turki) di berbagai bidang.
Strategi diplomasi Yahudi di luar Uthmaniah dilakukan dengan pendekatannya terhadap pemerintahan Inggris dan Jerman untuk menyokong usaha-usaha kaum Yahudi.
Pendekatan terhadap pemerintahan Inggris menghasilkan "Deklarasi Balfour" yang berisi persetujuan pemerintahan Inggris untuk mendirikan negara nasional bagi bangsa Yahudi di Palestin dan mendukung untuk tercapainya usaha tersebut. Deklarasi Balfour inilah yang merupakan titik kunci permasalahan Palestin hingga kini.

Fakta-Fakta


Secara umumnya Sejarah Islam selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. telah berkembang secara serius diseluruh dunia. Kerajaan Bani Ummaiyyah, Kerajaan Bani Abbasiyyah, dan Empayar Turki Uthmaniyyah boleh dikatakan penyambung kekuatan Islam selepas pemerintahan Khulafa al-Rasyidin.


Khulafa al-Rasyidun


632M- Kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. Saidina Abu Bakar dilantik menjadi khalifah. Usamah mengetuai ekspedisi ke Syria. Kempen menentang Bani Tamim dan Musailimah.


633M- Pengumpulan Al Quran bermula.


634M- Kewafatan Saidina Abu Bakar. Saidina Umar Al-Khatab dilantik menjadi khalifah. Penaklukan Damsyik.


635M- Penawanan Madain.


636M- Penaklukan Syria, Mesopotamia, dan Palestin.


637M- Mesir ditawan.


638M- Penawanan Baitulmuqaddis oleh tentera Islam.


640M- Kerajaan Islam Madinah mula membuat duit syiling Islam.


644M- Saidina Umar mati syahid akibat dibunuh. Saidina Uthman Affan menjadi khalifah.


645M- Kempen di Afrika Utara. Cyprus ditakluk.


646M- Kempen menentang Byzantine.


647M- Perang di laut menentang angkatan laut Byzantine. Empayar Parsi ditumpaskan.


648M- Pemberontakan menentang pemerintahan Saidina Uthman.


656M- Saidina Uthman wafat akibat dibunuh. Saidina Ali Abi Talib dilantik menjadi khalifah. Terjadinya Perang Jamal.


657M- Saidina Ali memindahkan pusat pemerintahan daripada Madinah ke Kufah. Perang Siffin meletus.


659M- Saidina Ali menawan kembali Hijaz dan Yaman daripada Muawiyah. Muawiyah mengisytiharkan dirinya sebagai khalifah Damsyik.


661M- Saidina Ali wafat. Tamatnya pemerintahan Khulafa al-Rasyidin. Muawiyah mengasaskan Kerajaan Bani Ummaiyyah.


Bani Ummaiyah


661M- Muawiyah menjadi khalifah dan mengasaskan Kerajaan Bani Ummaiyyah.


670M- Mara ke Afrika Utara. Penaklukan Kabul.


677M- Penawanan Samarkand dan Tirmiz. Serangan ke atas Constantinople.


680M- Kematian Muawiyah. Yazid I menaiki takhta. Peristiwa pembunuhan Saidina Hussein.


685M- Khalifah Abdul Malik menjadikan Bahasa Arab sebagai bahasa rasmi kerajaan.


700M- Kempen menentang kaum Barbar di Afrika Utara.


711M- Penaklukan Sepanyol, Sind, dan Transoxiana.


712M- Tentera Ummaiyyah mara ke Sepanyol, Sind, dan Transoxiana.


713M- Penaklukan Multan. 716M- Serangan ke atas Constantinople.


717M- Umar bin Abdul Aziz menjadi khalifah. Pembaharuan yang hebat dijalankan.


725M- Tentera Islam menawan Nimes di Perancis.


749M- Kekalahan tentera Ummaiyyah di Kufah, Iraq ditangan tentera Abbasiyyah.


750M- Damsyik ditawan oleh tentera Abbasiyyah. Kejatuhan Kerajaan Bani Ummaiyyah.


Kerajaan Bani Abbasiyyah


752M- Bermulanya Kerajaan Bani Abbasiyyah.


755M- Pemberontakan Abdullah bin Ali. Pembunuhan Abu Muslim.


756M- Abd ar-Rahman I mengasaskan Kerajaan Bani Ummaiyyah Sepanyol.


763M- Penubuhan kota Baghdad. Kekalahan tentera Abbasiyyah di Sepanyol.


786M- Harun al-Rashid menjadi Khalifah.


792M- Serangan ke atas selatan Perancis.


800M- Kaedah sainstifik dicipta. Algebra dicipta oleh Al-Khawarizmi.


805M- Kempen menentang Byzantine. Penawanan Pulau Rhodes dan Cyprus.


809M- Kewafatan Harun al-Rashid. Al-Amin dilantik menjadi khalifah.


814M- Perang saudara di antara Al-Amin dan Al-Ma'mun. Al-Amin terbunuh dan Al-Ma'mun menjadi khalifah.


1000M- Masjid Besar Cordoba siap dibina.


1005M- Multan dan Ghur ditawan. 1055M- Baghdad ditawan oleh tentera Turki Seljuk.


Pemerintahan Abbasiyyah-Seljuk bermula, yang kekal sehingga tahun 1258 apabila tentera Mongol memusnahkan Baghdad.


1085M- Tentera Kristian tawan Toledo (di Sepanyol).


1091M- Bangsa Norman tawan Sicily, pemerintahan Muslim di sana tamat.


1095M- Perang Salib pertama berlaku.


1099M- Tentera Salib tawan Baitulmuqaddis. Mereka membunuh semua penduduknya.


1144M- Nur al-Din tawan Edessa daripada tentera Kristian. Perang Salib kedua berlaku.


1187M- Salahuddin Al-Ayubbi tawan Baitulmuqaddis daripada tentera Salib. Perang Salib ketiga berlaku.


1194M- Tentera Muslim menawan Delhi, India.


1236M- Tentera Kristian tawan Cordoba (di Sepanyol).


1258M- Tentera Mongol menyerang dan memusnahkan Baghdad. Ribuan penduduk terbunuh.Kejatuhan Baghdad. Tamatnya pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyyah.


Empayar Turki Uthmaniyyah


1243M- Bangsa Turki yang hidup secara nomad menetap secara tetap di Asia Kecil.


1299M- Sebuah wilayah pemerintahan kecil Turki di bawah Turki Seljuk ditubuhkan di barat Anatolia.


1301M- Osman I mengisytiharkan dirinya sebagai sultan. Tertubuhnya Empayar Turki Uthmaniyyah.


1345M- Turki Seljuk menyeberangi Selat Bosporus.


1389M- Tentera Uthmaniyyah menewaskan tentera Serb di Kosovo.


1402M- Timurlane, Raja Tartar (Mongol) menumpaskan tentera Uthmaniyyah di Ankara.


1451M- Sultan Muhammad al-Fatih menjadi pemerintah.


1453M- Constantinople ditawan. Berakhirnya Empayar Byzantine.


1520M- Sultan Sulaiman al-Qanuni dilantik menjadi sultan.


1526M- Perang Mohacs


1529M- Serangan dan kepungan ke atas Vienna.


1571M- Perang Lepanto berlaku.


1641M- Pemerintahan Sultan Muhammad IV


1683M- Serangan dan kepungan ke atas Vienna buat kali kedua.


1687M- Sultan Muhammad IV meninggal dunia.


1703M- Pembaharuan kebudayaan di bawah Sultan Ahmed III.


1774M- Perjanjian Kucuk Kaynarca. 1792M- Perjanjian Jassy.


1793M- Sultan Selim III mengumumkan "Pentadbiran Baru".


1798M- Napoleon cuba untuk menawan Mesir.


1804M- Pemberontakan dan kebangkitan bangsa Serbia pertama.


1815M- Pemberontakan dan kebangkitan bangsa Serbia kedua.


1822M- Bermulanya perang kemerdekaan Greece.


1826M- Pembunuhan beramai-ramai tentera elit Janissari. Kekalahan tentera laut Uthmaniyyah di Navarino.


1829M- Perjanjian Adrianople.


1830M- Berakhirnya perang kemerdekaan Greece.


1841M- Konvensyen Selat.


1853M- Bermulanya Perang Crimea.


1856M- Berakhirnya Perang Crimea.


1876M- Perlembagaan Uthmaniyyah diluluskan.


1878M- Kongres Berlin. Serbia dan Montenegro diberi kemerdekaan. Bulgaria diberi kuasa autonomi.


1908M- Jawatankuasa Perpaduan dan Kemajuan atau lebih dikenali sebagai Turki Muda ditubuhkan. Perlembagaan Uthmaniyyah dikembalikan. Austria menyerang Bosnia dan Herzegovina.


1912M- Perang Balkan pertama.


1913M- Perang Balkan kedua.


1914M- Empayar Uthmaniyyah memasuki Perang Dunia I sebagai sekutu kuasa tengah.


1919M- Mustafa Kemal Ataturk mendarat di Samsun.


1923M- Sistem kesultanan dihapuskan. Turki diisytiharkan sebagai sebuah Republik.


1924M- Pejabat khalifah dihapuskan. Tamatnya pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyyah

-Wikipedia-

0 comments: