Sabtu, 7 April 2007

DIBEBASKAN UNTUK DIJAJAH SEMULA?

DUNIA mengalami pelbagai kejutan sejak akhir-akhir ini. Konflik yang berlaku, terutama melibatkan peperangan dan ketidakstabilan di rantau Asia Barat sejak berpuluh-puluh tahun kelihatan cukup membimbangkan.

Persoalan demi persoalan timbul di kalangan masyarakat dunia, terutama terhadap beberapa insiden yang berlaku sejak bermulanya alaf baru yang disambut secara besar-besaran dulu.
Hanya setahun selepas masyarakat dunia bergembira menyambut kedatangan tahun 2000, pada tahun 2001, masyarakat dunia dikejutkan dengan peristiwa runtuhnya Pusat Dagangan Dunia (WTC), mercu tanda Amerika Syarikat (AS). Dan pada tahun yang sama, episod duka umat Islam di serata dunia pun bermula. Ia tidak lagi tertumpu terhadap Palestin dan Afghanistan semata-mata.


Keganasan, Islam, bangsa Arab, Osama bin Laden dan Al-Qaeda sengaja dimomokkan kepada masyarakat dunia. Insiden 9/11 membawa pula kepada episod duka penjajahan berdarah ke atas Iraq. Ia menjadi alasan buat AS dan sekutunya, Britain untuk bertindak sebagai kuasa 'pengaman' yang kononnya ingin memerangi keganasan. Ekoran itu, peristiwa penjajahan abad moden pun bermula dan rakyat Iraq menjadi mangsa pertama kempen memerangi pengganas.
Sejak itu juga, pelbagai tekanan telah dikenakan terhadap negara-negara Islam. Umat Islam yang hidup secara minoriti di beberapa buah negara terasa bahang kehangatan fitnah yang semakin menular. Di London misalnya, sehingga kini, setelah lima tahun berlalu, masih lagi ada apa yang digelar Islamaphobia.


Persoalannya, benarkah ia dilakukan oleh mereka yang mengaku sebagai umat Islam? Malangnya, pertanyaan itu tidak pernah sama sekali dilontarkan.
Ketika mana teka-teki itu masih tinggal tidak terjawab, Asia terkena kejutan munculnya kumpulan Jemaah Islamiyah (JI) di Indonesia. Lalu, nama Abu Bakar Basyir mula menjadi sebutan AS dan sekutunya. Biarpun AS cuba mengaitkan beliau dengan agenda keganasan kumpulan radikal Islam, namun sehingga kini tiada bukti yang dapat mengaitkannya dengan markas teroris seperti pergerakan JI.


Ketika tanda tanya kewujudan JI masih membelenggu masyarakat dunia, umat Islam di selatan Thai pula bergolak. Insiden letup-meletup membuatkan kerajaan Thaksin Shinawatra sendiri bagaikan hilang punca untuk mencari siapa dalang sebenarnya.

Dan kini, Lebanon sedang marak terbakar oleh api amarah rejim Zionis. Ironinya, ia bagaikan satu kronologi selepas beberapa peristiwa besar yang lain sebagai pembuka laluan terhadap satu agenda terancang. Agenda di Lebanon ada kaitan dengan Iran, Palestin, Iraq, Syria selain mempunyai hubungan atas apa yang digelarkan ‘keganasan’ oleh pihak tertentu.
Mudah kata, Lebanon menjadi mangsa atas kerakusan agenda sesetengah manusia yang tamakkan kuasa dan kepentingan diri tanpa mengambil kira penderitaan dan kesengsaraan yang terpaksa ditanggung oleh pihak lain.


Apakah benar, wujud agenda bawah tanah yang terancang dan ia kini sedang dilaksanakan?

0 comments: