Sabtu, 7 April 2007

PERPADUAN DI BAWAH SATU PANJI DAN KALIMAH

Sejak kejatuhan Khalifah Uthmaniah, sehingga kini, sudah hampir 82 tahun, umat Islam kehilangan arah. Bagaikan hilang tempat berpaut, begitulah ungkapan yang sesuai untuk digambarkan keadaan umat Islam selepas keruntuhan system kekhalifahan terakhir umat Islam, sejak dari zaman Rasulullah s.a.w.

Kecelaruan dan huru hara dalam dunia Islam bertambah jelas, pabila pada tahun 1948, Baitul Maqdis berjaya di tawan oleh rejim Zionis. Kejatuhan Palestin itu sebagai satu tanda besar, betapa gentingnya situasi umat Islam dari sudut kekuatan dan kesatuan matlamat pada hari ini.

Kejatuhan baitul Maqdis, sebenarnya adalah simbolik kepada kekalahan umat Islam. Jika dulu, kaum Kristian terpaksa berputih mata, apabila Sultan Salahuddin al Ayubi berjaya menawan kembali Baitul Maqdis, tapi kali ini, giliran umat Islam pula berputih mata lantaran kegagalan mempertahankan Baitul Maqdis daripada dirampas kembali oleh Yahudi dan Nasrani.

Mungkin ramai yang tidak tahu, ketika tentera rejim Zionis berjaya menawan Baitul Maqdis, mereka menari-nari di sekelilingnya. Mereka menari sambil menyanyikan lagu, “Agama Muhammad sudah mati. Tentera Muhammad sudah tiada. Umat Islam sudah tidak ada laki-laki yang berani mempertahankan masjid mereka. Agama Muhammad sudah mati,”.

Itulah yang didendangkan oleh golongan itu, sebaik Al Aqsa berada dalam genggaman mereka. Itulah yang dijerit-jeritkan oleh mereka kepada umat Islam yang di anggap bacul, kerana tidak mampu lagi mempertahankan hak mereka.

Tapi, salahkah golongan Yahudi mengambil kesempatan? Salah mereka bertindak sedemikian kerana keadaan umat Islam yang daif dan lemah pada zaman ini. Jika lemah dari segi ekonomi sahaja, itu tidak mengapa. Tetapi amat malang lagi adalah lemah iman, yang menjadi punca kepada apa jua kejayaan dan kebaikan dalam kehidupan di dunia ini!

Umat Islam perlu berhenti menyalahkan Yahudi sepanjang hidup mereka. Umat Islam hari ini, tidak boleh lagi hanya membantah melalui demostrasi, seminar, kertas kerja, berbual sambil makan-makan (meeting) dan perkara yang seumpamanya.

Umat Islam perlu berhenti daripada bergaduh tentang kereta Mercedes compressor, sembahyang imam kerajaan atau imam parti politik, atau Hizbullah itu Syiah, ataupun bermusuhan dengan perbezaan pendapat seperti wujudnya azab kubur atau tidak, dan sebagainya.

Sikap suka menyalahkan orang lain, mempertikaikan orang lain, atau berbalah mengenai hal-hal syariat, tidak akan mendatangkan apa-apa kebaikan melainkan bakal mengundang perpecahan yang lebih parah.

Umat Islam perlu melihat dari akar umbi. Mengapa umat Islam kini berpecah belah? Bermusuh, malah ada yang bersikap asyhobiah. Kita saling tuduh menuduh antara satu sama lain bersikap asyhobiah, sedang tanpa disedari, masing-masing mengamalkan sikap asyhobiah.

Hari ini, umat Islam perlu bersatu di bawah satu panji-panji dan kalimah. Seperti mana Nabi s.a.w. dizinkan Allah s.w.t. untuk menyatupadukan hati kaum Auz dan Kharaj, seterusnya kaum Muhajirin dan Ansar melalui strateginya, itulah yang perlu dilakukan oleh umat Islam hari ini.

Tetapi, siapakah yang perlu membangkitkan suara-suara perpaduan seperti ini? Tetapi yakinlah kita, bahawa satu hari nanti akan munculnya seorang pemimpin dari dunia Islam, yang bakal menyeru semua umat Islam agar bersatu di bawah satu kalimah dan panji-panji. Apa yang penting, seperti kata Dr. Yusuf al Qardhawi, inilah masanya setiap umat Islam untuk campur tangan dan memberi sumbangan kepada kebangkitan Islam, kerana inilah zamannya, permulaan untuk Islam akan kembali bangkit seperti yang dijanjikan.

0 comments: