Sabtu, 7 April 2007

NEGARA ISLAM PERLU KELUAR DARI PBB

Konflik Asia Barat yang semakin memuncak dan lebih malang lagi apabila ia melibatkan kehancuran dan kesengsaraan beberapa buah negara Islam, sudah cukup mmberikan satu pentanda, bahawa sesuatu yang lebih serius perlu difikirkan untuk ditangani oleh badan-badan Islam dunia, terutama OIC, bagi memulihkan kembali kemerosotan dalam dunia Islam dari pelbagai sudut.

Jelas, akibat kelemahan dalam pelbagai cabang dan bidang, apatah lagi ditambah dengan faktor kemiskinan, perbezaan mahzab dan pemikiran yang jumud dan tertutup, cukup untuk menjadikan umat Islam kini menjadi umat yang terlemah, dan menjadikan negara-negara Islam dengan begitu mudah terjajah, biarpun jumlahnya lebih dari satu pertiga penduduk dunia.

Bagi mengatasi segala kelemahan tersebut, perkara paling utama dan terpenting dalam menjana agenda ini ialah perpaduan. Tidak perlu diungkapkan dengan panjang lebar, namun hari ini, perpaduan di antara umat Islam, baik bagi sesebuah masyarakat tidak kira di kampung kampung kecil, atau di Bandar-bandar, Negara mahupun antarabangsa, kini boleh diumpamakan sebagai sebuah dahan yang reput.

Akibat tiada perpaduan, kini hasilnya, negara-negara Islam seperti Afghanistan, Iraq dan Palestin, senang-senang di tindas dan dijajah. Biarpun kekejaman dan penjajahan yang berlaku di negara-negara tersebut melampaui batas, tetapi amat malang, apabila dunia

Islam bertindak hanya melihat, kemudian bersidang dan seterus pulang ke negara masing-masing, namun tiada apa-apa tindakan. Lihat saja isu Palestin yang sudah sekian lama tidak dapat diselesaikan. Bukan sedikit tanggungjawab yang terbeban pada dunia Islam dengan isu ini.

Jika sesebuah negara itu, mendeklarasikan negaranya sebagai sebuah negara Islam, perjuangan berbentuk nasionalis tidak perlu wujud. DI dalam Islam, ia mengajarkan umatnya supaya membentuk satu persaudaraan yang global tanpa mengira warna kulit dan bangsa. Apabila seseorang insan itu menyatakan kalimah syahadah, secara otomatisnya, dia sudah menjadi seorang saudara seagama yang ikatanya, lebih kuat dari persaudaraan sedarah sedaging.

Kini, OIC bersidang lagi. Dan kali ini, persidangan OIC diharapkan tidak menjadi seperti persidangan OIC yang lalu. OIC perlu lebih tegas bersuara. Usaha menghentikan kekejaman Israel, tidak ada lagi gunanya hanya menggunakan helaian kertas dan tandatangan secara kolektif antara pemimpin-pemimpin Islam. Sesuatu yang lebih dari itu perlu dilakukan.

Cadangan-cadangan seperti tentera pengaman seumpamanya, nampak seperti adalah rasionalnya. Bukan mahu berperang, tetapi membantu rakan dan saudara di mana negera mereka sedang cuba dijajah. Umat Islam tidak meminta kehancuran dan kemusnahan, tetapi umat Islam diajar untuk mencintai kedamaian dan keamanan.

Mungkin juga, OIC boleh menjadi pembuka bicara untuk menyeru semua negara Islam bersatu dan bernaung di bawah OIC. Perkara ini hanya dapat dilakukan apabila masing-masing membuang segala perselisihan ideologi atau pendapat, sebaliknya bersatu atas nama Islam secara lebih terbuka.

Sekiranya ini dapat dilakukan, mungkin akan ada usaha pemikiran dikalangan bijak pandai Islam untuk memberikan buah fikiran atau idea-idea yang bernas bagi memungkinkan OIC dapat berfungsi bukan sahaja melindungi saudara masing-masing di luar Negara malah dapat Bantu membantu dari sudut pembangunan dan kemajuan.

Jika dilihat dari sudut ajaran Islam, apatah lagi dengan suasana politik dunia hari ini, amat wajar negara-negara Islam memikirkan soal untuk keluar dari PBB, lalu bersatu di bawah satu badan yang dianggotai oleh negara-negara Islam.

Dalam hal ini, OIC dilihat sebagai satu badan yang amat wajar untuk diberi kepercayaan bertindak dan berfungsi seperti mana yang dilakukan oleh PBB, untuk semua negara Islam. Sekiranya kesemua negara Islam, bersatu dibawah payung OIC, dan sebulat suara dalam membela negara-negara Islam yang tertindas seperti Iraq, Palestin dan Afghanistan hari ini, mungkin suara umat Islam yang selama ini dipandang remeh, akan kembali perkasa.

Umat Islam diseluruh dunia tidak boleh hanya memikirkan tentang diri sendiri dan apa yang hanya berlaku di negaranya saja, tanpa mengambil berat terhadap saudara-saudara seagamanya yang lain.

Bukankah Rasulullah s.a.w. dalam satu komentarnya mengatakan, bahawa bukanlah orang yang beriman, sekiranya ia tidur dalam kekenyangan, tetapi jirannya tidur dalam kelaparan. Selama ini, dalam pemikiran umat Islam, hadis tersebut hanya tertuju kepada jiran dalam kawasan perumahan dan sebagainya. Namun skop hadis tersebut juga lebih besar dan maksud jiran itu juga termasuklah jiran-jiran dikalangan negara Islam!.

Islam adalah satu agama yang menjalin hubungan kebaikan dan keakraban sebagai seorang saudara secara global, dan bukan hanya tertakluk di dalam sesebuah keluarga, kampung atau negara sahaja.

Apa yang pasti, dalam kekecohan dan kesedihan akibat fitnah dari golongan Barat yang ingin memerangi Islam, perpaduan dan kesepakatan antara negara Islam perlu dibangkitkan kembali. Jika tidak, umat Islam satu hari nanti akan melihat, satu demi satu negara-negara Islam akan gugur ditangan penjajah moden, jika generasi pemimpin Islam hari ini, tidak memikirkan perkara ini dengan lebih serius dan terbuka.

0 comments: